Poradnia jest publiczną placówka oświatową, zajmującą się:
- diagnozą psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną
- terapią psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną
- wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka
- profilaktyką i psychoedukacją
- doradztwem edukacyjno-zawodowym
Udziela pomocy:
- dzieciom nieuczęszczającym do przedszkoli i szkół oraz ich rodzicom, zamieszkującym na terenie powiatu biłgorajskiego
- uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie powiatu biłgorajskiego
- Pomoc udzielana jest na wniosek rodziców, prawnych opiekunów, pełnoletnich uczniów.
- Pomoc udzielana jest bezpłatnie
- Pracownicy poradni udzielają też wsparcia w sytuacjach kryzysowych, uczestniczą w mediacjach, udzielają porad i konsultacji, prowadzą działalność informacyjną.
W poradni działają ponadto:
- Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci z Zaburzeniami Rozwoju Psychoruchowego
- Punkt Konsultacyjny dla Dzieci i Młodzieży Zagrożonej Uzależnieniami i Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
- Szkoła dla Rodziców
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Biłgoraju realizuje w Powiecie Biłgorajskim zadania wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego, utworzonego w związku z realizacją rządowego programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”. W ramach działań ośrodka oferujemy dzieciom (od chwili wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do czasu podjęcia nauki szkolnej) i ich rodzinom kompleksową pomoc psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną i terapeutyczną.
Poradnia wydaje:
- opinie psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne po przeprowadzonych badaniach
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego o orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania z uwagi na stan zdrowia ucznia uniemożliwiający lub znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych zespołowych lub indywidualnych o opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka