Na terenie poradni organizowane są i działają Zespoły Orzekające, które decydują o przyznawaniu orzeczeń. Zespół powołuje Dyrektor poradni i kieruje nim jako przewodniczący. W skład Zespołu Orzekającego wchodzą: dyrektor poradni, psycholog, pedagog, lekarz oraz inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny. W następstwie decyzji podejmowanych przez Zespoły Orzekające poradnia wydaje:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, ze względu na:
- z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym),
- niesłyszących i słabosłyszących,
- niewidzących i słabowidzących,
- z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym i niedostosowanej społecznie;
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej;
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Zespoły działające w poradni orzekają na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka lub pełnoletniego ucznia. Procedura dotycząca wydawania przez poradnię orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju znajduje się [KLIKNIJ TUTAJ].