Propozycje warsztatów, zajęć i prelekcji prowadzonych w przedszkolach i szkołach
(dla uczniów, rodziców i nauczycieli)
w roku szkolnym 2022/2023
Zapotrzebowanie na przeprowadzenie zajęć i spotkań przez pracowników poradni w przedszkolach i szkołach można składać w formie pisemnej (druk do pobrania) osobiście w sekretariacie poradni, za pośrednictwem poczty (ul. T. Kościuszki 41/43, 23-400 Biłgoraj) lub poczty elektronicznej (pppbil@poczta.fm).
BADANIA PRZESIEWOWE W PRZEDSZKOLACH
Sondaże logopedyczne i pedagogiczne przeprowadzane na terenie przedszkoli – wstępna ocena stanu rozwoju mowy i komunikacji oraz ustalenie dominacji stronnej.
ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW prowadzone w formie warsztatów
Zajęcia dla uczniów klas I – III
- Temat: „Klucz do przyjaźni” – 1 lub 2 x 45 min.
Cel: Rozwijanie umiejętności efektywnej komunikacji, w tym identyfikowania i wyrażania własnych potrzeb, odnajdywania się w grupie, krytycznego i twórczego myślenia. Budowanie postaw sprzyjających tworzeniu prawidłowych relacji z rówieśnikami.
- Temat: „Napełnij swój plecak radością” – 1 lub 2 x 45 min.
Cel: Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, w tym prezentowania własnego punktu widzenia; identyfikowania, nazywania i opisywania własnych emocji; radzenia sobie ze stresem i agresją; refleksyjnego myślenia o sobie. Rozwijanie empatii i dostrzegania potrzeb innych.
- Temat: „Inny nie gorszy-czym jest tolerancja? Jak być tolerancyjnym?” – 1 lub 2 x 45 min.
Cel: Kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.
- Temat: „Bądź kumplem, nie dokuczaj” – 2 x 45 min.
Cel: szukanie odpowiedzi na pytania: Czym jest dokuczanie i jak sobie z nim radzić? (temat związany z zachowaniami agresywnymi w zespole klasowym)
- Temat: „Ja w sieci” – 1 x 45 minut
Cel: uświadomienie dzieciom zagrożeń czyhających w świecie wirtualnym, promocja bezpiecznego, kulturalnego i efektywnego korzystania z Internetu.
- Temat: „Trudne uczucia – jak sobie z nimi radzić?” – 2x 45 min.
Cel: edukacja emocjonalna – rozpoznawanie, nazywanie, wyrażanie emocji, uświadomienie dzieciom, że wszystkie emocje są ważne, potrzebne,
- Temat: „Świat w sieci i poza nią” – 1×45 minut
Cel: nauka rozróżniania zjawisk pochodzących ze świata fikcji i świata doświadczanego bezpośrednio, uświadomienie dzieciom, że świat fikcji kreowany jest przez ludzi dzięki ich wyobraźni i kreatywności.
Zajęcia dla uczniów klas IV – VIII
-
Temat: „Poznajmy się lepiej” zajęcia integracyjne i reintegracyjne dla dzieci – 2 x 45 minut
Cel: Integracja grupy, budowanie atmosfery współpracy w zespole.
-
Temat: „Inny nie gorszy-czym jest tolerancja? Jak być tolerancyjnym?” – 1 lub 2 x 45 min.
Cel: Kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.
-
Temat: „Jak być dobrym zespołem klasowym” – 2 x 45 min.
Cel: Integracja grupy, tworzenie więzi, miłej atmosfery w klasie, wypracowanie zasad współżycia w klasie.
-
Temat: „Nasza klasa – analiza relacji wewnątrzgrupowych, szukanie sposobów poprawy trudnych, wzajemnych relacji”. 2 x 45 min
Cel: Analiza mocnych i słabych cech zespołu klasowego, szukanie sposobów poprawy sytuacji w klasie.
-
Temat: „Jak oswoić stres?” – 2 x 45 min.
Cel: Rozpoznawanie sytuacji wywołujących stres, objawów stresu, przyczyn i skutków, rozwijanie wiedzy temat konstruktywnego radzenia sobie ze stresem.
-
Temat: „Złość- trudne i potrzebne uczucie. Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami” – 2 x 45 min.
Cel: pomoc w rozpoznawaniu i nazywaniu trudnych emocji. Radzenie sobie z trudnymi uczuciami – refleksje nad przeżywanymi sytuacjami, szukanie dróg wyjścia z trudnych sytuacji.
-
Temat: „Po co ta agresja”- 2 x 45 minut
Cel: Kształtowanie umiejętności opanowania i przezwyciężania złości i agresji.
-
Temat: „Bądź kumplem, nie dokuczaj” – 2 x 45 min.
Cel: analiza przyczyn, objawów, skutków zachowań agresywnych, uczenie się konstruktywnych sposobów radzenia sobie z agresją.
-
Temat: „ Agresja i przemoc – jak sobie z nią radzić?- 2 x 45 minut
Cel: analiza przyczyn, objawów, skutków zachowań agresywnych, uczenie się konstruktywnych sposobów radzenia sobie z agresją.
-
Temat : „Co to jest asertywność?- 2 x 45
Cele: rozpoznawanie zachowań asertywnych, ćwiczenie umiejętności asertywnego zachowania w różnych sytuacjach społecznych.
-
Temat: „Wobec presji – jak radzimy sobie w sytuacji namowy do podejmowania zachowań ryzykownych?- 2 x 45
Cel: ćwiczenia asertywnej odmowy w sytuacji nacisku grupy
-
Temat: „ Sposoby rozwiązywania konfliktów – sztuka kompromisu”- 2 x 45 min.
Cel – uczenie się konstruktywnych sposobów porozumiewania się i rozwiazywania konfliktów”
-
Temat: „Atrakcyjny dla siebie i innych” – ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości – 2 x 45 min.
Cel : kształtowanie adekwatnej samooceny.
-
Temat: „Trudne uczucia i ich wyrażanie”- 2 x 45 min.
Cel: rozpoznawanie i nazywanie uczuć przeżywanych w różnych sytuacjach, sposoby radzenia sobie z trudnymi uczuciami, uświadomienie sobie zdrowych (konstruktywnych) sposobów wpływania na swój nastrój w trudnych sytuacjach.
-
Temat: „Za dużo mnie w sieci”- 2 x 45 min.
Cel: nauka rozpoznawania symptomów uzależnienia, refleksja nad własnym sposobem korzystania z komputera (gier, portali społecznościowych) i co można z robić w sytuacji nadużywania korzystania z dóbr techniki.
-
Temat: „Cyberprzemoc też boli” 2 x 45 min.
Cel: poszerzenie wiedzy uczniów na temat agresji z wykorzystaniem komputera, telefonu (rodzajów zachowań przemocowych w sieci, konsekwencji przemocy w sieci dla ofiar cyberprzemocy, konsekwencji przemocy w sieci dla sprawców tego typu działań, jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie może szukać pomocy, jak powinni zachowywać się świadkowie cyberprzemocy, jak się zachowywać, żeby zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberprzemocy).
-
Temat: „Co mogę powiedzieć o sobie innym”- 1 x 45 min.
Cel: nauka bezpiecznego przedstawiania się w sieci, uświadomienie uczniom tego , że obcym nie udziela się wszystkich informacji na swój temat, przedstawienie ewentualnych konsekwencji ujawnienia prywatnych informacji osobom obcym
-
Temat: „Jestem sieciopozytywny” – 1 x 45 min.
Cel: Kształtowanie u uczniów świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków społecznego przekazu, w tym z Internetu, limitując czas im poświęcany. Kształtowanie u uczniów poczucia odpowiedzialności za pisane i wypowiadane słowa oraz manifestowane reakcje.
-
Temat: „Po co ten alkohol” zajęcia dla uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych 2×45 minut
Cel: zwiększenie wiedzy na temat pośrednich i bezpośrednich skutków picia alkoholu, rozwinięcie umiejętności konstruktywnego zaspokajania potrzeb, refleksja na temat motywacji picia alkoholu.
-
Temat: „Moje życie, mój wybór” – 1 x 45 min.
Cel: Rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie z negatywnym wpływem społecznym (w tym profilaktyka uzależnienia od alkoholu i narkotyków).
-
Temat: „Co to znaczy uzależnienie – jak sobie z nim radzić?” – 2 x 45 min.
Cel: poznanie mechanizmów uzależnienia oraz sposobów radzenia sobie z problemem uzależnień
-
Temat: „Jak się uczyć skutecznie”,
-
Temat: „Jak się przygotować do egzaminu”,
-
Temat: „Jak lepiej zapamiętywać – wybrane mnemotechniki”,
-
Temat: „Wzrokowiec czy słuchowiec – mój styl uczenia się”,
-
Zajęcia dla uczniów szkół podstawowych ukierunkowane na poznanie świata zawodów.
-
Zajęcia dla uczniów klas VIII ukierunkowane na poznanie samego siebie, rozpoznanie własnych zainteresowań i predyspozycji zawodowych w ramach przygotowania do wyboru kierunku kształcenia i szkoły.
Zajęcia dla uczniów szkół ponadpodstawowych
- „Zachowania ryzykowne a podejmowanie decyzji” (zajęcia dla uczniów klas I i II szkół ponadpodstawowych) 2 x 45 minut
Cel: rozwiniecie umiejętności racjonalnego podejmowania decyzji, uświadomienie mechanizmów podejmowania zachowań ryzykownych w tym korzystania z używek, dopalaczy i picia alkoholu.
- Temat „NIE dopalam się” 2 x 45 min
CELE: Przybliżenie uczestnikom zajęć teoretycznej wiedzy dotyczącej dopalaczy oraz skutków ich działania na organizm człowieka. Zapoznanie uczestników z przejściowymi i trwałymi skutkami zażywania dopalaczy. Nauka podejmowania samodzielnych decyzji w sprawie używek i odmawiania w sytuacjach nacisku. - Temat „ Zaakceptuj siebie czyli o problemach współczesnej młodzieży” 2 x 45 min
CELE: rozwijanie samoświadomości, zwiększenie u młodzieży poczucia własnej wartości, świadomości jak ważna w życiu nastolatka jest akceptacja samego siebie i własnego wyglądu, budowanie dojrzałych postaw społecznych. - „Jak się uczyć skutecznie”,
- „Jak się przygotować do egzaminu”,
- „Jak lepiej zapamiętywać – wybrane mnemotechniki”,
- „Wzrokowiec czy słuchowiec – mój styl uczenia się”,
- „Warsztaty rozwijające myślenie kreatywne”
- „Poznaj zawód psychologa” – zajęcia dla uczniów liceum, mające na celu poznanie specyfiki pracy i wymagań psychofizycznych zawodu, z próbą określenia własnych predyspozycji w tym kierunku kształcenia.
- Zajęcia dla uczniów liceum poświęcone poznaniu i ocenie samego siebie, rozpoznawaniu własnych zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz możliwości wykorzystywania ich w różnych środowiskach pracy, jak też pogłębianiu wiedzy o rynku pracy.
- Zajęcia dla uczniów szkół zawodowych, które mają na celu przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy i świadomego kierowania swoją karierą.
SZKOLENIA RAD PEDAGOGICZNYCH
Tematyka szkoleń
- Relacje rodzic-nauczyciel-uczeń.
- Bezpośrednia pomoc uczniowi – korzystanie z dokumentów wydawanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne i ich interpretacja w świetle przepisów prawa oświatowego.
- Mutyzm wybiórczy czyli dzieci czasami milczą.
- „Słuchając zranionego ciała – samookaleczanie u dzieci i nastolatków”. Praca z dzieckiem samookaleczającym się (zasady nawiązywania kontaktu, dawanie rozumienia, wsparcia, nawiązywanie współpracy, metody pracy możliwe do wykorzystania na terenie szkoły), rozmowa z rodzicem dziecka samookaleczającego się.”
- Nadpobudliwość psychoruchowa w domu i w szkole – sposoby pracy z dzieckiem nadpobudliwym.
- Uczeń trudny – sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych.
- Indywidualne nauczanie, zindywidualizowana ścieżka kształcenia, a realizacja wybranych zajęć indywidualnie z uczniem objętym kształceniem specjalnym – potrzeby uczniów, zasady organizacji, współpraca szkoły i poradni.
- Wspieranie myślenia kreatywnego u uczniów.
PRELEKCJE DLA RODZICÓW / NAUCZYCIELI / WYCHOWAWCÓW
Tematyka prelekcji
-
Rola rodziców w procesie wychowania.
-
Wpływ stylów wychowania na zachowanie i rozwój dzieci.
-
Elementarne zasady mądrego wychowania – czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka.
-
Czy granice są potrzebne w wychowaniu? Jak być skutecznym rodzicem
-
Jak budować autorytet rodzica w oczach własnego dziecka?
-
Pięć języków miłości w budowaniu udanych relacji z dzieckiem.
-
„Mądra miłość” – stawianie granic w wychowaniu i nauka samodzielności u dzieci przedszkolnych.
-
Rozwój emocjonalny dziecka przedszkolnego – wsparcie i pomoc rodziców w rozwoju sfery emocji małego dziecka.
-
Zachowania agresywne u dzieci – dlaczego występują i co z nimi zrobić?
-
Dzieci nadpobudliwe w domu i w szkole – przyczyny nadpobudliwości i sposoby radzenia sobie z nią.
-
Zdrowie psychiczne dzieci czyli jak pracować nad rozwojem zdrowia dziecka?
-
Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży.
-
Jak wzmacniać samoocenę dziecka?
-
Deficyty rozwojowe i ich wpływ na proces edukacyjny w różnych grupach wiekowych.
-
Specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysortografia, dysgrafia.
-
Dojrzałość szkolna – jak przygotować dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole?
-
Jak wspierać motywację dzieci do nauki?
-
Adaptacja ucznia w nowej szkole.
-
Nauka – problem rodzica czy dziecka?
-
Jak rozbudzić w dziecku zainteresowanie książką ( czytaniem)?
-
Twoje dziecko może uczyć się skutecznie. Co każdy rodzic wiedzieć powinien.
-
Wsparcie uczniów przyjeżdzających z zagranicy.
-
Jak wspierać dziecko w procesie wyboru szkoły i zawodu? – rola rodziny.
-
Zawody przyszłości i zawody „wirusoodporne” – co może robić moje dziecko?
-
Czym jest cyberprzemoc? Jak na nią reagować?
-
Jak chronić dziecko przed nałogowymi zachowaniami?
-
Dopalacze – przyczyny i skutki zachowań ryzykownych u dzieci i młodzieży.
-
Moje dziecko w sieci – czyli jak zapobiegać uzależnieniu od Internetu przez dzieci i młodzież.
-
Dziecko w świecie mediów – zagrożenia, sposoby reagowania na problem.
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, czyli psycholog, pedagog, logopeda i doradca zawodowy – kto i jak może pomóc mojemu dziecku?
UDZIAŁ W SPOTKANIACH ZESPOŁÓW WYCHOWAWCZYCH
Pomoc nauczycielom w rozwiazywaniu pojawiających się trudności wychowawczych, sytuacjach trudnych, pomoc w opracowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET).