Trudne rozmowy w pigułce - jak rozmawiać z dziećmi o wojnie - grafika do artykułu

,,Trudne rozmowy w pigułce – jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?” ~psycholog Edyta Ludwig

Pierwszym zadaniem dorosłych jest zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i nie wzbudzanie dodatkowego strachu i lęku. Aktualna sytuacja – trudna dla dorosłych, dla dzieci może być przerażająca. Dopływ informacji z mediów wyzwala często ogrom emocji. Nie oglądaj przy dzieciach programów informacyjnych i relacji z działań wojennych (dzieci przede wszystkim zapamiętują obrazy-drastyczne sceny bombardowania, zniszczone domy lub zabici ludzie to widoki dla dziecka traumatyczne, dzieci nie zawsze dobrze zrozumieją słowny przekaz, mogą wyolbrzymiać to, co słyszą). Podczas jazdy samochodem z dzieckiem włącz raczej muzykę, nie ryzykuj, że trudne treści będą nieoczekiwanie dla dziecka przekazywane w radiu.

Po drugie nie udawaj i nie zaprzeczaj temu, co dzieje się obok w słowach typu : „Kochanie, wszystko jest dobrze, wszystko jest w porządku”. Dziecko musi dostać konkretne odpowiedzi na swoje pytania, jednak w formie dostosowanej do wieku np. „To prawda, że przywódca Rosji napadł na Ukrainę, ale ludzie toczą walkę, żeby się przed nim bronić”, „Ludzie wiedzą, co mają robić, dlatego chowają się do schronu”, „Ludzie z innych krajów niosą Ukrainie pomoc”.

Po trzecie – nie eskaluj napięcia, wypowiadanymi na głos przy dziecku katastroficznymi przewidywaniami typu: „Teraz Ukraina to pewnie Polska będzie następna”, „No to teraz czeka nas brak prądu i głód”. Na pytania dziecka, będące wyrazem jego niepokoju opowiedz o tym, co realnie jest tu i teraz tzn. „Wojna toczy się teraz w Ukrainie, w Polsce wojny nie ma”, „Nie ma informacji o tym, że Rosja chce napaść na Polskę”.

Po czwarte- rozmawiaj z dzieckiem o uczuciach: „Widzę, że się boisz. To normalne, że czujemy strach, kiedy ktoś robi krzywdę innym, ale jestem przy Tobie”, „Ja też czuję niepokój i smutek, gdy widzę, że innym dzieje się krzywda”, „Jeśli coś Cię niepokoi to przyjdź do mnie, chętnie Ci wszystko wyjaśnię i porozmawiam”.

Po piąte – zachowaj rutynę. Dla dziecka ważne jest, aby jego życie toczyło się wg normalnych zasad. Skup się na czynnościach, które codziennie występowały. Wychodź z dzieckiem na plac zabaw, graj z nim w gry, czytajcie razem książeczki, odwiedzajcie kolegów i koleżanki. Stałość i rytuały dają dziecku poczucie bezpieczeństwa.